Warm doorverbinden

Tijdens de laatste maanden in 2018 werd onze krant, De Stentor, regelmatig veel te laat bezorgd, zowel doordeweeks als op zaterdag. Tijdens het uitlaten van de honden had ik er al eens een krantenmevrouw op aangesproken. Zij reed me met zo’n 80 km bijna uit mijn sokken omdat ik voor de auto sprong om tot minder snelheid te manen.
 
Deze mevrouw was bijna in tranen, omdat zij het ook niet kon helpen dat er te weinig personeel te krijgen was, en dat zij dan overal achteraan moest en ze was vandaag al om vier uur opgestaan. Met alle respect voor deze mevrouw, maar als je dan toch een krant hebt dan hoort de ochtendkrant bij de ochtendkoffie en niet bij de lunch!
 
We wilden de krant dan ook opzeggen, niet alleen daarom, maar eigenlijk ook wel omdat er gewoon geen nieuws meer in staat. Alles wat er in staat is al op de radio, op de tv, of bij nu.nl geweest. En om nou voor de strips en de puzzel de krant aan te houden!
 
Mijn man (M) belde met De Stentor, de afdeling klantenservice (S), want online kun je niet opzeggen.
 
M        “Hallo, ik wil graag de krant opzeggen”.
S          “Oh, waarom wilt u de krant opzeggen?”
M        “Nou hij wordt de laatste tijd nogal slecht bezorgd en het is een ochtendkrant hè!”.
S          “Oké dan verbind ik u door met de afdeling opzeggen (O).”
 
O         “Met de afdeling opzeggen.”
M        “Ik wil graag de krant opzeggen.”
O         “Waarom wilt u de krant opzeggen?”
M        “Nou hij wordt de laatste tijd nogal slecht bezorgd en het is een ochtendkrant hè!”
O         “Oh, dan ga ik u doorverbinden met de afdeling klachten.”
M        “Maar ik wil toch de krant opzeggen.”
O         “Nee, dat gaat niet, ik moet u eerst doorverbinden met de afdeling klachten. Hallo mijnheer, de afdeling klachten is op dit moment te druk, zij bellen u terug.”
 
Na een paar dagen werd mijn man inderdaad door afdeling klachten (K) van De Stentor teruggebeld
K          “U heeft ons gebeld met een klacht?”
M        “Nou! Eigenlijk wil ik de krant opzeggen.”
K          “Waarom wilt u de krant opzeggen? “
M        “Nou, hij werd de laatste tijd nogal slecht bezorgd en het is een ochtendkrant hè!”
K          “Hoe is het nu met de bezorging bij u? Volgens mijn gegevens zijn de problemen in uw regio opgelost.”
M        “De bezorging gaat nu inderdaad een stuk beter, hij is nu op tijd, maar ik wil nog steeds de krant opzeggen!”
K          “Dan ga ik u nu warm doorverbinden met de afdeling opzeggen, een ogenblikje.”


Echter na zo’n vijf minuten een muziekje te hebben aangehoord werd mijn man nog steeds warm doorverbonden en heeft hij de verbinding met de afdeling klachten verbroken.
 
‘Warm doorverbinden’, ik moest het even opzoeken. Het wordt ook wel ‘doorverbinden met vooraankondiging’ genoemd. Dit betekent:  het doorzetten van een aangenomen gesprek aan een derde partij, waarbij men eerst te horen krijgt wie er aan de lijn is en wat de aanleiding is van het telefoongesprek.
 
Wij hebben nog steeds De Stentor en weer is ie niet op tijd!