I Klant

Een paar weken geleden werkte de afvoer in de badkamer niet goed.  Wat ontstopper er doorheen doet vaak wonderen, maar deze  keer niet. Het was niet echt een groot probleem, er kwam niks terug of zo, dus zakte het naar de vergeethoek. Totdat mijn man plots een sinkhole op ons erf zag.  Een mooi rond gaatje met water erin. Bij een flinke douchebeurt zagen we overstromen, het leverde verder geen verstopping op, maar er was duidelijk wat aan de hand.
 
Toch maar de loodgieter gebeld en het verhaal verteld. De loodgieter had  tijd na een week of twee om 9:45. Prima!
 
Op de bewuste donderdag werd het tien uur, kwart over tien en kwart voor elf. Ik ging bellen en kreeg de telefoniste/planner, die het niet wist, maar ging informeren. De verbinding werd verbroken. Na teruggebeld te hebben, oh er ging iets mis, werd ik verbonden met de monteur. “Nee”, zei hij, dat kan helemaal niet. “Ik zit in Dronten en dat duurt nog wel een tijd”. Om twee uur zou het wel kunnen.
 
Hij was keurig op tijd en begon aan zijn klus. Het euvel was al snel duidelijk: er was een deksel van een rioolbuis af en de buis was volgelopen met zand en grind.  “Ik moet even de doorspuitkar halen, ik ben over een kwartier weer terug”. Het klusje daarna, de slang er goed doorheen schuiven en spuiten, was snel gepiept. Echter de monteur kreeg zijn slang met geen mogelijkheid er meer uitgetrokken. Hij probeerde van alles, trekken, trekken en trekken, de auto vooruit rijden. Niets hielp, de slang bewoog voor geen centimeter. Hij belde met een collega voor raad, die live kwam kijken. Uiteindelijk werd de gemeente gebeld. De twee gemeentewerkers waren er snel, na zo’n tien minuten al. Zij maakten de put van het gemaaltje open. Wat was het nu: de slang was om een van de pompen gedraaid en was er nooit van zijn leven door trekken weer uitgekomen. Al met al had het slangprobleem zeker drie kwartier geduurd. De opluchting dat het opgelost was, vooral bij de monteur, was groot.
 
De rekening kwam snel, digitaal en er was een ruime monteurstijd gerekend. Nu was dat niet direct de grootste post, maar ik vond het opmerkelijk. Ook werd klein materiaal, wat was dat dan, in rekening gebracht. Daarom maar eens gebeld.
 
Ik kreeg de telefoniste/planner aan de lijn aan wie ik het hele verhaal vertelede. Toen ik klaar was zei ze “ik verbind u door”. Ik kreeg de monteur aan de lijn en wel die gene die bij ons was geweest. Hij begon het uit te leggen en zich te verdedigen. Hij wist ook niet, of het mijn probleem was, of van het bedrijf, dat de slang had vastgezeten. “Dan moet u iemand anders hebben, ik heb het zo allemaal doorgegeven. Ik kant u niet teruggeven aan de telefoniste”. Dus ik moest weer bellen en kreeg direct ene Martin aan de lijn. Ik vroeg nog of ze allemaal op een kamer zaten, maar dat snapte ie niet. Weer het hele verhaal verteld. Ja, ja, hij zou overleggen en me daarna terugbellen.
 
’s Avonds was ik nog niet teruggebeld, maar er was wel een nieuwe digitale rekening!